agenda 2030
Edukacja Globalna odgrywa szczególną rolę w wieku nastoletnim, kiedy kształtują się poglądy, a młodzież przygotowuje się, aby stawić czoła wyzwaniom globalnego świata. Dzięki Edukacji Globalnej możliwe jest pokazanie młodym ludziom na konkretnych przykładach, że są oni częścią mechanizmów i zjawisk światowych, a ich działanie ma realny wpływ na rozwój sytuacji na świecie. Dotyczy to zarówno kwestii ekologii, jak i edukacji, równości społecznej, jak i gospodarki. To część kształcenia obywatelskiego, które uświadamia istnienie zjawisk i współzależności globalnych i w ten sposób umożliwia działania na rzecz poprawy sytuacji na świecie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju, na których skupia się ten projekt, ukazują konkretne obszary i możliwe strategie tego działania. Agenda określająca 17 celów i związanych z nimi 169 zadań, które mają zostać osiągnięte przez świat do 2030 roku, jest stabilnym odniesieniem przy poszukiwaniu przyczyn i konsekwencji globalnych zjawisk. Jeśli przyjrzymy się każdemu celowi z osobna i uzyskamy dostęp do realnej perspektywy Globalnego Południa, rozumienie świata jako złożonego i dynamicznie zmieniającego się systemu stanie się oczywiste. To pociągnie za sobą kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw, łącznie z przełamywaniem stereotypów i uprzedzeń.
Warsztaty „Agenda 2030. Wizualne myślenie o Celach Zrównoważonego Rozwoju” wpisane były w działania międzynarodowego Tygodnia Edukacji Globalnej, który odbywa się co roku w listopadzie pod patronatem Rady Europy.
działania
Uczniowie poznalu ideę zrównoważonego rozwoju zgodnie z celami Agendy 2030 (http://www.un.org.pl/), a także źródła jej powstania, czyli współzależności pomiędzy rozwojem lokalnym a rozwojem krajów Globalnego Południa. Posłużono się przy tym technikami myślenia wizualnego – tworzenie notatek rysunkowych wspomaga proces zrozumienia, zapamiętywania i przekazywania informacji.
Zainteresowanych nauczycieli zaprosiliśmy na seminarium, które posłużyło zarówno wymianie opinii na temat projektu „Agenda 2030” i Edukacji Globalnej, jak i było miejscem, gdzie sami nauczyciele mogli wziąć udział w miniwarsztatach. Zapoznali się tam z tematem Celów Zrównoważonego Rozwoju i technikami myślenia wizualnego. Dzięki temu mogą co roku sami prowadzić podobne zajęcia – na przykład na zajęciach z obszaru wiedzy o społeczeństwie czy geografii.
Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
