szkolne krajobrazy
Projekt zakłada wprowadzenie niewielkiej zmiany w otoczeniu szkolnym, która będzie wynikiem warsztatów z uczniami i nauczycielami. Chcemy udowodnić, że dobór zieleni w szkolnym ogrodzie (zawilce i poziomki w sosnowych laskach, brzoza, buk, czeremcha, rdest i pnące winorośla) ma duży wpływ na proces poznawczy. Łąki i kwiaty, zioła i byliny, drzewa i krzewy – nieważne, czy dzikie, spontaniczne czy uprawiane i sadzone przez człowieka – są idealnym środowiskiem do zabawy. Umożliwiają one dziecku bezpośrednie, codzienne obcowanie z naturą. Jest to szczególnie ważne dla dziecka wychowującego się w wielkim mieście, które dziką naturalną roślinność ogląda głównie w telewizji i w kinie. Wiele spośród dzieci żyjących dziś w betonowych miastach zbyt mało czasu spędza poza światem murów, w żywym, kolorowym, nieustannie zmieniającym się świecie przyrody.
Tematem projektu jest ogród, o którym opowiadamy poprzez różne perspektywy: botaniczno-przyrodniczą jak i kulturowo-varsavianistyczną. Ogród to nie tylko element architektury czy fragment podwórka szkolnego, to także dziedzictwo kulturowe. W historii Warszawy było wiele ogrodów, które pełniły ważne społeczne funkcje. W chwili obecnej na terenie Warszawy istnieje kilka zabytkowych założeń ogrodniczych, które na co dzień nie są dostępne dla zwiedzających (Ogród przy Pałacu Prezydenckim, Ogród Wizytek).
To zainspirowało nas do programu edukacyjnego, który przypomni te ważne historycznie miejsca Warszawy, opowie o potrzebie kształtowania OGRODU w sposób przemyślany i zgodny ze sztuką projektowania a finalnie zaaranżuje fragment przyszkolnego podwórka przy wykorzystaniu zgromadzonej na warsztatach wiedzy. Na ten cel przeznaczyliśmy grant w wysokości 1000 zł dla każdej ze szkół, w ramach którego będzie można zakupić wybrane wcześniej nasadzenia.
działania
OGRODY BIORÓŻNORODNOŚCI
Spotkanie z przyrodnikami / botanikami, w ramach których w prosty, dostosowany do percepcji dziecka sposób pokażemy ogromne bogactwo ogrodu. Zrealizowaliśmy je w formie inwentaryzacji, prezentując bogactwo organizmów ukrytych w drzewach / kwiatach / chwastach. Była to również opowieść o aktywnych biologicznie terenach i o tym, że trzeba je kształtować z pomocą drzew, które kwitną i zrzucają liście oraz kwitnących traw i kwiatów – które stają się pokarmem dla miejskich zapylaczy. Opowiedzieliśmy o zależnościach między roślinami i owadami i tym co z tego wynika dla nas, ludzi.
OGRODY WARSZAWY
Spotkanie varsavianistyczne, dotyczyło ogrodu jako elementu kultury i historii. Opowiedzieliśmy o historycznych ogrodach jak i współczesnych formach ogrodnictwa – ogródki społecznościowe, ogródki działkowe ROD-u, o Ogrodach w przedwojennych willach,
o Pomologu i Szkółce Hosera. Przenieśliśmy się w czasie, poprzez opowieści, stare zdjęcia, będziemy pracować z mapą i zabawimy się w detektywów, łącząc historyczne fotografie ze współczesnymi.
OGRODY PROJEKTOWANE
Celem trzeciego spotkania było pokazanie, że o Ogrodzie myśli się projektowo, że Ogród jest wynikiem pracy ekspertów wielu dziedzin – architektów, architektów-urbanistów, dendrologów i botaników. Pokazaliśmy narzędzia pracy architekta krajobrazu, który często projektując Ogrody, na efekty swojej pracy musi czekać kilkanaście a może nawet kilkadziesiąt lat. Porozmawialiśmy o pielęgnacji i różnych funkcjach ogrodów.
SPACER PO OGRODZIE
W ramach projektu zorganizowaliśmy wycieczkę do Ogrodu Warszawy i spotkanie z przewodnikiem, który opowie o roślinach i historii ogrodu.
PRACE OGRODOWE
Finalnie zakupiliśmy rośliny, ziemię, ewentualnie donice i zaaranżowaliśmy fragment szkolnej przestrzeni, według projektu. Przeznaczyliśmy na to po 1000 zł dla każdej szkoły. Taka mikrozmiana jest ważna z punktu widzenia całego projektu. Pozwala uwierzyć dzieciom w to, że maja wpływ na zmianę otoczenia, pozwoli również myśleć o przestrzeni jako o czymś co się projektuje i rozwija projekt w latach następnych. Kwiaty i kwitnące krzewy były inspiracją dla kształtowania przestrzeni aktywnych poznawczo i biologicznie czynnych. Były alternatywą dla iglaków i roślin zimozielonych, które pod pozorem łatwiejszego utrzymania, pozbawiają społeczność szkolną możliwości obserwacji cyklów przyrodniczych.
Program współfinansowany przez m.st. Warszawa.
